LINGUISTIC AND NEUROPSYCHOLOGICAL ANALYSIS OF LANGUAGE PRODUCTION IN 4-6-YEAR-OLD GEORGIAN-SPEAKING CHILDREN WITH TYPICAL LANGUAGE DEVELOPMENT AND SPECIFIC LANGUAGE DISORDER
Main Article Content
Abstract
The present study aimed at conducting the neuropsychological and linguistic analysis of expressive lan- guage disorder in the population of Georgian-speaking children. 4-6-year-old children with expressive language disorder and typical language development participated in the study (40 participants in total). The child’s speech was assessed through formal testing and free play in informal situations. The comparison of the two groups showed that the children with typical language development signifi- cantly differ from the group with language disorder by articulation (t (38) = - 4,65, p<0,001), phono- logical (t (38) = - 2,48, p<0,05), and syntactic errors (t (38) = - 3,67), length of utterance (t (38) = 3,62, p=0,001), and the total number of errors (t (38) =- 5,36, p<0,001). The above data lead to the following conclusion: Georgian-speaking children with expressive language disorder mostly make phonological, syntactic and articulation errors. They also find difficult to construct complex sentences. The comparison of the two groups did not reveal qualitative differences. Both groups made the same type of mistakes. The only difference was the total number of errors. Regression analysis showed that the length of utterance and the total production can only predict the type of errors in average population.The interpretation of the research results leads to four general conclusions: 1. Expressive language disorder is not atypical language development disorder and only implies prolonged language acqui- sition; 2. The deficiency profile manifested in the case of expressive language disorder depends on a concrete language and the requirements imposed on the child by this language; 3. Phonetic, articulation, syntactic errors and short sentences are mostly typical of Georgian-speaking children with expressive language disorder; 4. According to Levelt’s cognitive model, the stage of grammatical and phonological encoding and the stage of articulation of phonetic plan are the deficient links in the population of Geor- gian-speaking children.
Article Details
References
ბაინდურაშვილი, ა. (1957). ექსპერიმენტული მასალები სახელდების პრობლემისთვის
[Experimental materials for naming]. ფსიქოლოგია, 232-254.
იმედაძე, ნ. (2017). ბავშვის მიერ ქართულის, როგორც მშობლიური ენის დაუფლების
საიდუმლოებები: ფსიქოლინგვისტური პერსპექტივა [The secrets of the acquisition
of Georgian as the native language by children: The psycholinguistic approach]. თბილისი:
ილიას სახელმწიფო უნივერსიტეტი.
იმედაძე, ნ. (1963). ქართულ სკოლაში ენის ლექსიკური დაუფლების ზოგიერთი ფსიქო-
ლოგიური საკითხი [Psychological issues in the lexical acquisition of language in Georgian
schools] ფსიქოლოგია, 100-92.
იმედაძე, ნ. (1957). ბავშვის მიერ (სამ წლამდე) ორი ენის ერთდროული დაუფლების
პროცესის ფსიქოლოგიური ანალიზისთვის [Psychological analysis of the simultaneous
acquisition of two languages by children under three]. ფსიქოლოგია, 256-285.
მდივანი, ქ. (1956). წერითი მეტყველების განვითარების ფსიქოლოგიური საკითხები
[Psychological issues in the development of writing]. ფსიქოლოგია, 151-182.
მოსიავა, ა. (1953). წერის პროცესის ფსიქოლოგიური ანალიზი [Psychological analysis of
writing]. ფსიქოლოგია, 3-63.
ნათაძე, რ. (1956). ცნების დაუფლების ორი გზა სასკოლო პერიოდში [Two ways of concept
acquisition in the school period]. ფსიქოლოგია, 45-76.
ნათაძე, რ. (1953). კონტექსტიდან ცნების შემუშავების ონტოგენეზი [Ontogenesis of the
concept formation from the context]. ფსიქოლოგია, 104-140.
რამიშვილი, დ. (1980). ენობრივი პროცესის ფსიქოლოგიური მექანიზმი და შემეცნების
თეორია [The psychological mechanism of the linguistic process and the theory of knowledge]. თბილისი, 3-169.
რამიშვილი, დ. (1956). ხელითი ენის პირველადობის ფსიქოლოგიური შეუძლებლობის
შესახებ. [Questioning the psychological primacy of gesture language]. ფსიქოლოგია, 77-
ფეიქრიშვილი, ჟ. (2007a). ზოგადი ენათმეცნიერებისა და ქართველოლოგიის საკითხები
[Issues in general linguistics and Kartvelology]. თბილისი: სულხან საბა ორბელიანის
სახელობის თეოლოგიის, ფილოსოფიის, კულტურისა და ისტორიის ინსტიტუტი.
ფეიქრიშვილი, ჟ. (2007b). ქართული ენა [The Georgian language]. თბილისი: სულხან საბა
ორბელიანის სახელობის თეოლოგიის, ფილოსოფიის, კულტურისა და ისტორიის
ინსტიტუტი.
ფეიქრიშვილი, ჟ. (1992). ქართველოლოგიის საკითხები [Issues in Kartvelian studies]. ქუ-
თაისი: სრულიად საქართველოს რუსთაველის საზოგადოების გამომცემლობა
სარანგი.
ჭრელაშვილი, ნ. (1965). ბავშვის ამეტყველების ფსიქოლოგიური ბუნება [The psychologi-
cal nature of language acquisition in children]. ფსიქოლოგია, 3-179.
ჭრელაშვილი, ნ. (1962). ონტოგენეზში სიტყვის დაუფლების ფსიქოლოგიური მექანიზმი
[The psychological mechanism of the acquisition of word in ontogenesis].ფსიქოლოგია, -102 116.
ჭრელაშვილი, ნ. (1956). ბავშვის მეტყველებაში სიტყვების ფორმალურ-გრამატიკული
ცვლადობის დასაწყისის ფსიქოლოგიური ბუნება [The psychological nature of the for-
mal-grammatical variability of words in a child’s speech]. ფსიქოლოგია, 183-199.
ჰულიტი, ლ., ჰოვარდი, მ., & ფეჰი, კ. (2012). დაბადებულია, რომ ილაპარაკოს [Born to
talk]. თბილისი: ქართული ბიოგრაფიული ცენტრი.
Bavin, E. L. (2009). The Cambridge Handbook of Children Language. Cambridge: Cambridge Uni-
versity Press.
Hedge, M. N., & Maul, C. A. (2006). Language Disorders in Children. Boston: Pearson Education.
Jeleta, E. (2019). DIchotomy Concepts in language by Ferdinand de Saussure. Academia.
Levelt, M. J. (2009). The Skill of Speaking, Psychology. The Netherlands: Plank Institute of Psycho-
linguistics.
Lyons, M. (2013). Normal Language Development. In: Volkmar F.R. (eds) Encyclopedia of Autism
Spectrum Disorders. New York: Springer. Springer.com: https://link.springer.com/
Mcleod, S., & McCormack, J. (2015). An Introduction to Speech, Language and Literacy. New
Zeland: Oxford University Press.
Stenberg, R., & Stenberg, K. (2012). Cognitive Psychology. Belmont: Wadsworth.