PROBABILITY JUDGMENT AND EFFECTS OF THE SET

Main Article Content

David Charkviani

Abstract

This article examines functional peculiarities of probability judgments from the perspective of set psychology. We studied the impact perceptual standards on quantitative and probability evalua- tions (the level of human perceptual activity). Yielded following results: the introduction objective  standards values (number of countries population and correct examples of mortality reasons) had a  bigger impact on qualitative evaluations, then on probabilistic estimations. In these forms estimations  of the degree of confidence and the knowledge revealed to the objects under evaluation showed high  level of correlation. Relationship between those factors to be higher in the case of quantitative evalu- ations. Moreover, we investigated the influence prospective (orientation on the result of future event)  and situational (orientation on result current event) sets on functioning probability judgments (the  level of human purposive activity). Obtained data showed: prospective set, compared with situational  set, made significant impact on the correction of erroneous probabilistic judgments. At the same time,  it revealed, in the process of prospective sets functioning, stimulating impact of feedback (mark of the  fulfilled task) on probabilistic judgment. It indicates the importance of cognitive fixation by subject of  instrumental dependence between primary and secondary expected results.

Keywords:
probability judgment, prospective set, situational set, evaluative standard, cognitive error
Published: Jul 19, 2022

Article Details

How to Cite
Charkviani, D. (2022). PROBABILITY JUDGMENT AND EFFECTS OF THE SET . Georgian Psychological Journal, 1. https://doi.org/10.52340/gpj.2022.07.14
Section
Articles

References

აბაშიძე, თ. სააზროვნო ამოცანის გადაჭრა, როგორც განწყობის დიფერენციაციის პროცესი. თანამედროვე ფსიქოლოგიის აქტუალური პრობლემები“. თბილისი, 2001.

ვახანია, ზ. რაოდენობის ინტუიციური წვდომა. თბილისი, მაცნე, 2005,2,58-73.

კენჭაძე, ნ. განზოგადების პრობლემა ცნების თანამედროვე თეორიებში. თბილისი მაცნე, 2006, 73–78.

ნადირაშვილი, შ. განზოგადების განვითარება სასკოლო ასაკის ბავშვებში. თბილისი,1963.

ნადირაშვილი, შ. აღქმის ფსიქოლოგიური ბუნება. თბილისი, 1976.

რამიშვილი, დ. მეტყველების განსხვავებულ სახეთა ფსიქოლოგიური ბუნებისათვის. თბილისი,1968.

ჩარკვიანი, დ. შეფასებითი მსჯელობა და ასიმილაციის ეფექტები. საქართველოს მეცნიერებათა აკადემიის მოამბე, 3, 162-167, 2014.

ჩარკვიანი, დ. განწყობის დროის პარამეტრი და ალბათური მსჯელობა. საქართველის მეცნიერებათა აკადემიის მოამბე, 3,162-167, 2015.

Gilovich, D., Griffin, W., Khaneman, D. Heuristics and biases. N.Y.: Cambridge University Press,2002.

Lock, E., Shaw, K., Saari., Lathem, G. Goal setting and task performance.Psychological Bulletin, 1981, 90, 125-152

Schwarc, N., Bless, H. Constructing reality and its alternatives: An inclusion/exclusion model of assimilation and contrast effects in social judgments. In L. Martin, A. Tesser (Eds.).The construction of social judgments (pp, 217-245). N.Y.: Guilford Press, 1992.

Stapel, D., Winkielman, P. Assimilation and contrast as a function contest-target similarity and dimensional relevance. Personality and Social Psychology Bulletin, 24, 634-646, 1998.